top of page

הלחץ מהעבודה או מהמצב, הקשר להשמנה-סכרת-יתר לחץ דם, ומספר דרכים מומלצות להתמודדות

עודכן: 10 בדצמ׳ 2022

רובנו מתחילים לאכול יתר על המידה כשאנחנו בלחץ בשל מנגנון ביולוגי, אוטונומי, אוטומטי, הישרדותי ועתיק. הלחץ המתמשך שאנחנו חווים יומיום בעבודה או בבית, או בגלל המצב הכללי, מפעיל בדיוק את אותו מנגנון עתיק גם כיום. איך זה עובד, למה זה קורה ומה אפשר לעשות עם זה?



הגוף שלנו מייצר הורמון הנקרא קורטיזול כדי לעזור לנו להתמודד עם מצבי לחץ, גופניים כמו גם נפשיים. כחלק מתגובת הגוף למצבי הישרדות ולחץ הוא גורם לעלייה ברמת הסוכר ובלחץ הדם, גופנו נכנס לערנות, האישונים גדלים כדי לראות טוב יותר "את הסכנה", כושר המחשבה שלנו משתפר בשביל לחשוב על "דרכי בריחה או התקפה", והריאות מקבלות יותר חמצן כדי "לרוץ מהר יותר או להכות חזק יותר".


במציאות הנוכחית אנחנו לא צריכים לתקוף או לברוח. או שאנחנו בלחץ מהקורונה, או מהעבודה בסביבת הקורונה, או לחוצים כלכלית, או מהילדים, או מהזוגיות, או מעוד הרבה סיבות אחרות שנלוות לאורח חיים מערבי ואינטנסיבי. הפרשת הקורטיזול גורמת לעלייה במשקל ללא שליטתנו ולא משנה מה אנחנו אוכלים. היא גם משפיעה יותר על המקומות בגוף שבהם מצטבר השומן באזור הבטן יותר מאשר באזור הירכיים, בעיקר מכיוון שתאי שומן באזור זה עשירים יותר בקולטנים להורמוני הלחץ קורטיזול ואדרנלין.


מחקרים מצאו כי הצטברות שומן בטני הנקרא "שומן טוקסי" (שומן רעיל) נמצא בקשר הדוק עם סכרת, (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/dme.12037 ) התקפי לב, אירועים מוחיים, ויתר לחץ דם. הירידה הנדרשת במשקל היא לא רק מטעמים אסתטיים אלא בעיקר מסיבות בריאותיות. השומן שאנחנו צוברים בשל הלחצים מהעבודה ומהסטרס היומיומי לא טוב לנו. (Central fat distribution is related to greater psychological vulnerability to stress and cortisol reactivity. ) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11020091/


מה מומלץ לעשות?

  1. לישון טוב. לפחות 7 שעות בלילה. זה מרגיע את הגוף ומעודד מעגליות מאוזנת של הפרשת ההורמונים.

  2. להשקיע בטיפול עצמי פעם בשבוע או אחת לעשרה ימים. כדאי לגלות מה מתאים לך, מה נכון עבורך ומה עושה לך טוב, ולהתמיד בכך אחת לשבוע או עשרה ימים.

  3. לעשות פעילות גופנית יומיומית .אפילו עשרים דקות ליום יספיקו. הליכה, או אירובי, או יוגה, לא משנה מה, העיקר לעשות.

  4. לנשום נשימות ושאיפות ארוכות. לקחת כל שאיפה בספירה של 4 שניות ולהוציא את האוויר בספירה של 5 שניות. לתרגל את זה במשך 3 דקות. פעילות זו מורידה את לחץ הדם, את קצב פעימות הלב ומרפה את השרירים.

  5. לאכול נכון וטוב, בצורה מסודרת. להבין שאכילה לא מסודרת ולא נכונה עשויה להיות תוצאה של הסטרס היומיומי ולא להיכנע לתשוקה הרגעית. כדיאטנית קלינית אבנה לך תפריט תזונה מותאם אישית, לפי בדיקות דם ואורח חיים שלך, ובמקביל נעבוד על שינוי הרגלי התזונה שלך.

  6. להיכנס למסגרת של טיפולים בדיקור סיני. זה מקטין באופן ישיר את הפרשת הקורטיזול שמופרש כתוצאה מהלחצים היומיומיים שפועלים עלינו. דיקור סיני לנקודות ייעודיות בגוף גם עוזר לשחרר חומרים מרגיעים, כגון אוקסיטוצין, הידוע גם בשם הורמון האהבה בשל ההשפעה המרגיעה והחמימות הרגשית שהוא מייצר בגוף האדם כאשר הוא מופרש. קיימות נקודות דיקור הנמצאות על מרידיאן הקיבה, המקיימות קשר הדוק בין מערכת העיכול למוח ולמערכת העצבים, המוכר כציר מוח-מעי Gut-Brain Axis, ומשפיעות באופן מאוד חיובי על המטבוליזם שלנו ועל המערכת החיסונית שלנו, שרובה מרוכזת במעיים שלנו וסביבם.

תוך מספר שבועות של הקפדה על חלק מההמלצות יתרחש השינוי המיוחל. הגוף שלך יהיה רגוע יותר בשל השפעת הדיקור הסיני. השומן הבטני יורד (זה מורגש בבגדים) בשל ההשפעה המצטלבת של דיקור ושינוי תזונתי. היתרון הגדול בשילוב של תזונה נכונה עם דיקור סיני הוא יציבות השינוי - מרגע שמופנם השינוי באורח החיים התזונתי, זהו שינוי שמתקבע ומחזיק לאורך זמן רב.


חשוב לטפל בלחץ היומיומי ובתופעות שהוא מייצר. אי אפשר להתעלם מזה. זה פוגע בבריאות.


אני פה בשבילך ומזמינה אותך ליצור קשר.

שלך,

אסנת

דיאטנית קלינית ומטפלת בדיקור סיני ויפני

196 צפיות
bottom of page