top of page

משבר הדיאטה הנפוץ בעולם: המשקל מפסיק לרדת

עודכן: 9 במרץ 2019

למה זה קורה ומה ניתן לעשות?


המטרה שלה הייתה להוריד 12 ק"ג. לא יותר, לא פחות. עשרת הק"ג שהיא סוחבת מאז הלידה של הגדולה ועוד 2 ליתר ביטחון. זה התחיל מצויין היא אפילו אמרה לעצמה שזו פעם ראשונה שעובד לה כל כך בקלות. אפילו בכיף, עם תחושה של "ניצחתי!". ובאמת, ששת הקילוגרמים הראשונים התפוגגו תוך 8 שבועות. אבל אז, בלי אזהרה מוקדמת, הכל נתקע. היא משכה עוד 3 שבועות – קיוותה ולו לשינוי קטן, גם 180 גרם היו משמחים אותה, אבל… כלום. הייאוש התחיל להזדחל, ואיתו המחשבה המפחידה ש"לי כבר כלום לא יעזור. עדיף לוותר וזהו".

אז זהו, שממש לא.


"זוהי אכן אחת הבעיות שאני נתקלת בהן הכי הרבה כאן בקליניקה: תקיעות במשקל אחרי תקופה מוצלחת של ירידה", אומרת אסנת יעבץ, דיאטנית קלינית ומטפלת ברפואה סינית ויפנית. "ואני אומרת את זה לא כי אני מצפה ממישהו למצוא בכך נחמה, אלא מכיוון שחשוב לי להסביר עד כמה התהליך הזה גם נורמלי וגם אומר שאתם עושים משהו נכון". אבל מדוע, בעצם, הגוף מפסיק להגיב לדיאטה?


"כשמאבדים משקל מאבדים לא רק שומן, אלא גם שריר. זו עובדה פיזיולוגית. עוד עובדה היא שכמות שרירים גבוהה בגוף דורשת מטבוליזם גבוה יותר. העניין הוא שכשיש פחות שרירים, קצב חילוף החומרים מואט גם הוא ואיתו ההוצאה הקלורית היומית (bmr). אבל היות וירידה במשקל מתרחשת רק כאשר ההוצאה הקלורית היומית גדולה מההכנסה היומית, כמות הקלוריות הקטנה יותר שהתרגלתם לאכול – זו שבזכותה ירדתם במשקל יופי עד עכשיו – כבר לא מתאימה יותר למטרה – ירידה במשקל. אגב, אם תרצו לשמור על המשקל, היא דווקא תתאים כנראה".


אוקי. עכשיו מה עושים עם זה? קודם כל חשוב להבין שאכן יש פה אתגר גדול: ללמוד להכיל את העצירה, להתגבר עליה ולא לתת לה לייאש. אחר כך אוספים קצת כוח וממשיכים הלאה. למה? כי דווקא אז, כשמתחשק לשבור את הכלים ולהתייאש, חשוב לא להפסיק את המסגרת, לא להקצין את הדיאטה ולא להחליף אותה באחרת". וברמה הפרקטית, אסנת מסבירה כי כדאי מאד להעלות את צריכת החלבון – כדי לא לפגוע בעוד מסת שריר ; ואף רצוי להתאמן יותר על מנת להגדיל את מסת השריר: "להרבה מטופלים שלי כאן שפחות מדבר אליהם חדר כושר או פילטיס אני בונה יחד איתם סט תרגילים לחיזוק השרירים – כאלה שהם יודעים שיעשו בלי בעיה". כן, היא גם אימנה אירובי ועיצוב הגוף ובשנים האחרונות מאמנת גם יוגה ויניאסה, כך שידע בהחלט יש לה. אבל בהקשר של יעבץ גם בכך לא נגמר הסיפור: היות והיא גם עוסקת ברפואה סינית ויפנית, כאמור, היא ממליצה בכל פה לשלב גם דיקור בתהליך הדיאטה בכלל – ובשלב העצירה במשקל בפרט.



למה? איך דיקור קשור?"

דיקור בנקודות ספציפיות בגוף ובאוזן שאחראיות על חילוף חומרים ומרכז הרעב והשובע, תומך ומקל על איזון המערכת המטבולית, מפחית סטרס שמפריע לירידה במשקל, מפחית את הכמיהה לפחמימות ובכך נמצא כפתרון מוצלח גם לתקיעות משקלית וכמובן לירידה במשקל בצורה בריאה, רגועה ומוצלחת, הנשמרת לאורך זמן". זה נכון.


דיקור, כך לפחות למדנו כמעט מכל מי שהתנסה בו – בין אם לכאבים כרוניים, מחלות או חיזוק מערכת החיסון – יוצר שינוי אמיתי. שינוי שנשאר, ואם זה לא משהו שאנחנו מחפשים כאשר מדובר על דיאטה שהופכת לשינוי קבוע וחיובי של הרגלי תזונה, אנחנו לא יודעים מה כן.

142 צפיות
bottom of page