top of page

מה קורה לגוף שלנו בחורף, למה אנחנו אוכלים יותר ומה אפשר לעשות

עודכן: 18 בנוב׳ 2020

כשקר לנו הגוף מחפש מקורות אנרגיה כדי לשמור על החום וכך אנחנו מוצאים עצמנו לעיתים קרובות אוכלים יותר מהרגיל, לפעמים שלא במודע, על מנת לספק לגוף את האנרגיה שהוא נדרש לה בעונת החורף.


בנוסף לכך, אנחנו פחות פעילים מכיוון שמזג האוויר מספק לנו יותר תירוצים להישאר בבית עם כוס משקה חם (וממותק). בחורף מחשיך מוקדם יותר, מה שמוריד לנו את החשק לצאת לפעילות גופנית מוקדם בבוקר או בשעות הערב. זה גם לא כל כך כיף לצאת להתאמן כשקר בחוץ.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות?



ראשית, על מנת לשמור על חום הגוף ולהימנע מתחושת הרעב שנוצרת מהקור, רצוי להתלבש בבגדים נעימים ומחממים. שנית, רצוי להוסיף למשקאות ולמאכלים מרכיבים מחממים, כמו ג'ינג'ר וכורכום. ולמרות שמחשיך מוקדם ואין חשק לצאת לפעילות מכיוון שקר לנו בחוץ, חשוב לעשות פעילות גופנית כל יום, גם בבית מול היוטיוב או כל מסגרת אפליקטיבית אחרת תרגילים לבחירתכם. גם רבע שעה ביום עוזרים מאוד.


ברמה הפנימית יותר, החשיכה המוקדמת מפחיתה את הפרשת אחד הכימיקליים הטבעיים המרכזיים בגוף שנקרא סרוטונין, אשר לו השפעה מרכזית על מצב הרוח שלנו, הרוגע, תחושת השובע ואיכות השינה. אם אנחנו ישנים פחות טוב אנחנו אוכלים יותר. תופעה ידועה ומוכחת מדעית. אם אנחנו לא רגועים אנחנו אוכלים יותר. גם זה מוכח מדעית. אם מצב הרוח שלנו לא טוב, ניחשתם נכון - אנחנו אוכלים יותר. על כל אלה משפיע הסרוטונין שכאמור מופרש פחות בחורף.

סרוטונין, שמכונה גם הכימיקל המשמח, תורם להרגשה נוחה, בריאה ושמחה. חלק ניכר מהסרוטונין בגופנו זורם למערכת העיכול, שם הוא גם מסדיר את תנועתיות דרכי העיכול והמטבוליזם. הוא ידוע כמעביר עצבי וכשליח כימי המשפיע על מצב הרוח ומקיים תפקיד מרכזי בעיכול, בתיאבון, בקוגניציה, בלמידה ובזיכרון.


חשוב מאוד לאזן את הפרשת הסרוטונין בעונת החורף.

מחקר שהתפרסם ב PUBMED ו NCBI, (המכון האמריקאי לבריאות ורפואה) הראה שדיקור סיני משפיע על ויסות הפרשת סרוטונין ואנדורפין המופרשים במצבי מתח ודיכאון. חשוב לציין שאלה השפעות שלא נראות בעקבות שינוי בפעילות גופנית בלבד או רק בשינוי תזונתי. הוכח למשל, כי דיקור סיני בנקודה ST-36 ו ST-44 גורם לעלייה בפעילות החשמלית של ההיפותלמוס, מה שמוביל להפעלה של מרכז השובע וכך עוזר בצורה משמעותית לירידה מתונה ועקבית במשקל, יחד עם הגעה למדדי BMI טובים יותר.


בנוסף לכך, ככל שהחורף מעמיק ומתקרר אנחנו לובשים בגדים רחבים יותר וכך פחות מרגישים את השומן שמצטבר. זה בדיוק הזמן להיכנס למסגרת שתשמור עלייך מעלייה מיותרת במשקל שאח"כ יהיה קשה להוריד אותו.


ספציפית לתקופת הקורונה והמשברים הנפשיים הנלווים לה, ראוי לציין כי כי הטיפול בדיקור לאיזון רמות הסרוטונין, כחלק מתהליך ההרזיה, עוזר במקביל גם להפחית מתח והחרדות, מוריד רמות דיכאון ומעלה את רמת האנרגיה בגוף.


דיקור סיני לדיאטה (בגוף ובאוזן) מוריד את הצורך המוגבר בחורף לפחמימות ומתוקים, עוזר לשיפור המטבוליזם וכך עוזר לתהליך הירידה והשמירה על המשקל. הדיקור מאפשר למערכת הפאראסימפטטית להיות דומיננטית יותר וכך רמות הורמוני הסטרס כמו קורטיזול יורדות, עולה הפרשת הסרוטונין ויורדת רמת לחץ הדם.


בייחוד עכשיו בעונת החורף, זה הזמן המתאים ביותר להיכנס למסגרת.


מוזמנת ליצור קשר.

שלך,

אסנת


593 צפיות
bottom of page