top of page

מה זה כבד שומני? איך מזהים אותו? ולמה חשוב לטפל?

עדיין אין טיפול תרופתי ספציפי למחלת כבד שומני, ולכן מומלץ לעשות כל מה שאפשר על מנת למנוע מהמחלה הזאת להתפרץ. תזונה נכונה ומותאמת אישית, דיקור סיני, דיקור יפני ופעילות גופנית מותאמת אישית – והשילוב של כל הטיפולים האלה – נותנים מענה מניעתי טוב להיווצרות של כבד שומני.

אז מה זה בעצם כבד שומני ולמה כדאי מאוד להימנע מהמצב הזה?



את מחלת הכבד השומני ניתן לזהות רק בבדיקת אולטרה סאונד ובבדיקות מעבדה, והיא מוגדרת כמצב שבו שומן, בעיקר סוג השומן הקרוי טריגליצרידים, מהווה יותר מ5% ממשקל הכבד. חשיבות הטיפול במחלה נובעת משכיחותה הגבוהה באוכלוסייה הכללית ומהיותה גורם סיכון משמעותי להתפתחות נזק בלתי הפיך לכבד, כגון דלקת Nonalcoholic Steatohepatitis) NASH) דרך שחמת, אי ספיקה כבדית ועד סרטן הכבד.


למה חשוב לטפל?

ידוע כיום כי כבד שומני הוא הביטוי של הסינדרום המטבולי, המשלב סכרת, יתר-לחץ דם, השמנה והפרעה בשומני הדם, ונחשב לאחד מגורמי הסיכון המוקדמים למחלת לב. הסכנות העיקריות בהתפתחות מצב של כבד שומני הן בעיקר התפתחות סיבוכי דלקת הכבד הכרונית: שחמת הכבד, פגיעה מוחית עקב רמות גבוהות של אמוניה, דמם מדליות בוושט, מיימת – הצטברות מים רבים בחלל הבטן, עד כדי הזדקקות להשתלת כבד, עם סיכון מוגבר להתפתחות סרטן הכבד.


הכבד השומני בראיית הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מעניקה לכבד מקום מרכזי בעל משקל וחשיבות רבים משום היותו איבר חשוב ביותר האחראי זרימה חלקה של אנרגיה ודם בגוף. הוא זה המאפשר לאיברים אחרים לתפקד כראוי, ולכן חשוב מאוד שהכבד יהיה במצב מאוזן . כאשר הכבד אינו נמצא באיזון, תיווצר פגיעה בזרימת האנרגיה בגוף, מה שיגרום לחסימות של תהליכים ועומס על המערכת הגופנית התקינה. כאשר נוצר עומס, הוא בסופו של דבר מתפרץ במקום אחר, ומכאן הסינדרומים שהרפואה המערבית יודעת לתת להם שמות, כגון שחמת הכבד, ו NAFLD. מבחינת רפואה סינית התקיעות הנוצרת כתוצאה מכבד שומני נקראת תקיעות של QI (אנרגיה), ובה צריך לטפל – לשחרר את החסימות והתקיעות שבתפקוד הכבד.

מצב של כבד שומני יכול לנבוע מגורמים רבים וביניהם תזונה שומנית, מתח נפשי, סטרס וכעס, חוסר פעילות גופנית, עודף משקל והשמנת יתר.


כדיאטנית קלינית ומטפלת ברפואה סינית ויפנית, אני מטפלת במניעת מחלת כבד שומני, ובטיפול בכבד שומני. הטיפולים היעילים ביותר למניעת כבד שומני כוללים שילוב של תזונה נכונה המותאמת למחלת כבד שומני, דיקור סיני ויפני, והתאמת פעילות גופנית.


חשוב להתחיל לטפל במניעת כבד שומני לפני התפתחות המחלה, ולכן החשיבות של בדיקת דם סדירה כל חצי שנה למדידת אנזימי הכבד, רמת הטריגליצרדים ובמידת הצורך, בדיקת אולטראסאונד.


פה בשבילך,

אסנת יעבץ

דיאטנית קלינית ומטפלת בדיקור סיני ויפני

179 צפיות
bottom of page