אסנת יעבץ

25 מאי 20222 דקות

אז למה השומן הבטני לא יורד? ומה אפשר לעשות עם זה?

שומן בטני הנקרא גם שומן ויסרלי מתחיל באמצע שנות ה 40, גם בקרב אנשים רזים, מצטבר סביב חלל הבטן, מתרכז מסביב האיברים הפנימיים והוא שונה מהשומן התת עורי שנמצא בירכיים, בישבן ובזרועות.

הבעיה המרכזית בשומן הזה היא שהוא מגביר סיכון לתסמונת המטבולית, מעלה גורמי סיכון להפרעות קצב לב, סוכרת, כולסטרול, וכבד שומני. הוא נכלל בקרב מה שנקרא "הרוצחים השקטים" שפוגעים מאוד בבריאות הכללית ובאיכות החיים שלנו.

לפעמים גם כשעושים הרבה ספורט וחושבים שאוכלים בריא, ההשמנה הבטנית נשארת. זה מתסכל. ומעבר לתסכול והנראות החיצונית זה בעיקר מאד לא בריא לנו. אז למה השומן הבטני לא יורד?

השומן הזה מלווה הרבה פעמים בתחושת נפיחות, אבל לרוב זאת לא נפיחות מאוויר, אלא מהשומן.

השמנה בטנית מוגדרת כהיקף בטן בקו הטבור מעל 102 ס"מ בגברים ומעל 88 ס"מ בנשים. יש גם מרכיב גנטי בפיזור השומן בגוף.

מחקרים מצאו כי הצטברות שומן בטנית הנקראת "שומן טוקסי" (שומן רעיל) נמצאת בקשר הדוק עם סכרת (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/dme.12037 ), התקפי לב, אירועים מוחיים, ויתר לחץ דם. (Central fat distribution is related to greater psychological vulnerability to stress and cortisol reactivity. ) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11020091/

שומן בטני נוצר כתוצאה מ:

1. תזונה לא בריאה עתירת פחמימות, בעיקר סוכרים, שומנים רווים, מזונות מעובדים ומאזן קלורי חיובי (כשאוכלים יותר קלוריות ממה ששורפים).

2. שינויים הורמונליים בעיקר בתקופת הפרה-מנופאוזה ובמנופאוזה עצמה, כשהאסטרוגן יורד ואז יש נטייה לצבור שומן בטני עמוק, ירידה בשריפת הקלוריות ומהגברה בתחושת הרעב.

3. סטרס. כשהגוף בסטרס הוא מפריש הורמון שנקרא קורטיזול – כחלק מתגובת הגוף למצבי הישרדות ולחץ הוא גורם לעלייה ברמת הסוכר ובלחץ הדם, לעלייה בהורמון האינסולין, אשר אחראי לצבירת שומן באזור הבטן.

4. חוסר שינה, שגורם לירידה בהפרשת הלפטין (הורמון השובע), עלייה בהפרשת הורמון הרעב (גרלין), עלייה בהפרשת הורמון הסטרס (קורטיזול) , שיבוש ברמות האינסולין שיכולה להוביל לטרום סכרת וסכרת ולהשמנה הבטנית. אחת הבעיות השכיחות שאני מטפלת בהן בקליניקה הן בעיות שינה- בעזרת דיקור ותוספי צמחים / ויטמינים והמלצות למדיטציה ויוגה.

5. חוסר פעילות גופנית, וירידה הדרגתית במסת השריר בגילאים אלה.

אז מה אפשר לעשות עם זה?

1. אחת הדרכים היעילות ביותר להורדת השומן הבטני היא השילוב של התזונה עם הדיקור הסיני והפעילות הגופנית.

2. למדוד אחוזי שומן ולעקוב אחרי הירידה שלהם. הכי מדויק זה דרך mri. הרבה יותר חשוב מכמה גרמים ירדת. המשקל מושפע מגורמים שונים כמו שינויים הורמונלים, מצב מערכת העיכול, שעה ביום, מזג אויר ועוד.

3. כשאנחנו יורדים במשקל אנחנו מאבדים רקמת שריר. פעילות גופנית, בעיקר אימוני מסת שריר, מפחיתים את איבוד השריר.

איך אני מטפלת בשומן בטני?

1. מתאימה תפריט תזונתי אישי לפי בדיקות דם ואבחנה סינית / יפנית.

2. מודדת היקפים ואחוזי שומן. הם יותר חשובים מכמה גרמים ירדת.

3. מטפלת בדיקור סיני / יפני לאיזון הורמונלי, הפחתת סטרס ואיזון מצב נפשי. כתוצאה מהדיקור מופרשים חומרים מרגיעים – אופיאטים, אנדורפינים ודופמין.

4. משאירה מחטים קטנות באוזן למהלך השבוע, עליהן מומלץ ללחוץ כשמרגישים רעב ועצבנות. הדיקור באוזן מגרה את העצב הווגלי ,מעלה את רמות הסרוטונין ומגביר את תחושת השובע.

מצרפת מחקר המסכם איך דיקור סיני בשילוב עם דיאטה ופעילות גופנית מפחיתים Visceral Fat - תסמונת VFT -Thickness (השמנה בטנית):

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26887212/

לאחר סידרה אחת או שתיים של מפגשים הצמיג שנוצר לאט לאט מתפרק לו. הטיפול המותאם לך אישית יוביל אותך לירידה משמעותית במשקל ובשומן הבטני, ישפר את איכות השינה, יעלה את רמת האנרגיה הכללית וישפר לך את מצב הרוח.

מזמינה אותך ליצור קשר, להבין את מהלך הטיפול ולהתחיל לטפל בעצמך.

פה בשבילך,

אסנת יעבץ

דיאטנית קלינית ומטפלת ברפואה סינית ויפנית

054-4679732

    17710
    0